Krakow / 20 aug


"Kort" sammanfattning om andra dagen i Krakow, Polen.



Samma dag som det var dags för festivalen vaknade jag till liv genom att slita med mig täcket och min ipod till fönstret, där jag satt och peppade 30STM på hög volym och studerade människorna utanför medans Rach duschade. Jag hade otroligt svårt att inse att jag samma dag skulle se dem live, igen. Jag älskar fönster som går att sitta i och hade jag kunnat hade jag, utan tvekan, tagit med mig det hem.

Vi drog sedan upp till rummet där frukosten serverades. Den var ingen höjdare, så det blev inte mer än en macka med Nutella för min del. Gjorde oss sedan i ordning och begav oss ut på stan för att spendera några timmar där innan det var dags att dra till festivalen. Vi hade otrolig tur med vädret hela resan. Det var solsken och riktigt varmt och härligt ute! Tog en tur till centralstationen till en början för att gå in på internet en snabbis och sedan drog vi till Gamla Stan. Vi vandrade omkring i solen och flummade, peppade, tittade och pratade. När vi kände att hungern blivit påtaglig satte vi oss på en mysig uteservering och beställde lunch. Toast för min del och någon konstig Lasagne för Rach's. Satt där ett bra tag, tills vi insåg att vi behövde gå tillbaka för att hinna till festivalen den tiden då vi ville vara där.

På hotellet fixade vi oss lite till och plockade med oss dem sakerna vi skulle ha med oss. Vi hade kollat upp att man lättast tog sig till festivalområdet med buss, men trots detta hade vi bestämt oss för att promenera dit. Det stod på en vägskylt att det var 3,8 kilometer dit så vi antog att det skulle vara väl skyltat hela vägen. Dumt beslut. Festivalen skulle öppna klockan 16.00 och vi hade därför bestämt oss för att vara där runt 14.00 för att vara säkra på att få en bra plats framför scenen. Den planen gick lite halvt åt skogen.

Vi började gå åt det hållet som skylten visade, men tyvärr fanns det ingen mer skylt än den som visade vart vi skulle gå. Vi bestämde oss därför för att vända om och ta bussen trots allt, men då stötte vi på ett par snubbar med 30STM-tröjor. Vi tog för givet att dem skulle till festivalen och vände därför om och började "gå efter" dem för att hitta dit. Ännu ett dumt beslut! Vi gick och gick, men kom ingenstans. Vi frågade x antal människor, men ingen hade någon aning om vart vi skulle gå för att komma till stället där festivalen skulle vara. Vissa sa att vi skulle gå åt vänster, andra sa höger medans vissa sa att vi skulle gå åt något annat håll. Vi förstod ingenting. Till slut gick vi tillbaka och hoppade på en spårvagn som vi hade hört skulle ta oss till rätt ställe. Till en början hoppade vi av på fel hållplats och fick då gå ännu mera, och då vi väl hoppade av rätt så började vi promenera åt fel håll.

Till slut stötte vi på ett par polska brudar som också skulle till festivalen. De var lika virriga som vi, men vi slog följe med dem eftersom de hade en karta plus kunde prata och förstod polska. Vid det här laget var både jag och Rach på kasst humör. Vi hade gått fram och tillbaka  flera timmar, samtidigt som vi knappt ätit eller druckit någonting. Ungefär två timmar senare än planerat kom vi äntligen fram till festivalen iallafall.

Jag hade inte förväntat mig att den skulle vara så sjukt stor. Det var redan massor av folk där och då vi kom till scenen där 30STM skulle spela stod det redan massa fans och väntade. Vi hamnade cirka fyra rader ifrån staketet. Där sjönk humöret ännu lägre. Vi kände att vi inte hade åkt enda från Sverige för att stå såpass långt bak. Rach drog iväg för att köpa någonting att dricka eftersom vi båda hade börjat känna av vätskebristen, men kom sedan tillbaka tomhämt. Det visade sig att man inte fick köpa någonting om man inte hade kuponger. Vilket vi självklart inte hade! Så där stod vi i närmare 30 graders värme utan varken vatten eller mat. Inte kunde vi gå därifrån mer under dagen heller. Jag har aldrig varit så törstig och i hela mitt liv och var orolig att någon utav oss skulle svimma!

Dock gick det bättre än förväntat. Först spelade Sofa - ett band jag aldrig hört talas om tidigare. De var kassa! Någon timma senare spelade N.E.R.D, och då passade jag på att förbättra våra platser radikalt. Vi hamnade på andra raden och jag såg hur bra som helst. N.E.R.D var bra live, men det blev lite tjatigt att höra låtar som låter likadant såpass länge. Efter vad som kändes som en evighet klev de av scenen och det började riggas upp för 30STM på scen. Varken jag eller Rach hade förstått att vi faktiskt skulle se dem, så det kändes konstigt att se dem lägga fram deras saker och instrument. Publiken (tydligen 40.000 pers) tryckte som idioter, så man fick verkligen kämpa för att behålla sin plats där framme.




Anonyma frågor besvaras till 90% i en kommentar till samma inlägg som frågan ställts.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0