Krakow / 19 aug


"Kort" sammanfattning av första dagen i Krakow, Polen.

Lägger upp några bilder i detta inlägg, men förbered er på ett bildspam utan dess like sedan.


Jag sov kasst natten tills dagen då vi skulle åka. Till stor del för att bäddsoffan vi sov i var sjukt obekväm, men även för att mitt psyke inte kunde slappna av pga. flygresan dagen efter. Både jag och Rach vaknade innan mobilen, som var ställd på 07.00, ringde och då gjorde vi oss i ordning och fixade packningen en sista gång innan det var dags att dra till centralen för att därefter ta bussen till flygplatsen. Bussen var proppfull och den knappa en och en halv timmen till flygplatsen kändes dubbelt så lång, men samtidigt var det mysigt att sitta och titta ut på regnet som stod som spön i backen.

Då vi kom fram till Skavsta gick vi in en snabbis på internet och käkade våran medhavda frukost. Vi hade ett par timmar att spendera innan flyget skulle lyfta, så vi hann även med att sminka oss och chilla lite. Var väldigt nervös innan vi gick på planet och var otroligt paranoid över att min lugnande tablett inte skulle verka. Det visade sig dock att jag inte hade behövt vara rädd överhuvudtaget. Lyftet gick otroligt mycket bättre än väntat, och då vi väl var uppe i luften kunde jag slappna av. Var en sådan lättnad. Det visade sig att det bara tog en timma och fyrtio minuter att flyga, så vi hann knappt inse att vi var påväg förrän det var dags att landa. Även landningen gick bättre än förväntat (trots att vi fick stanna i luften och cirkulera ett tag, pga. regnstorm där nere) och då vi klev av planet kände jag ingenting annat än glädje och förväntan. När vi kommit in i ankomsthallen köpte vi biljetter till tåget som skulle ta oss in till själva staden och började gå ditåt. Själva tågresan gick snabbt. Tog inte mer än cirka tjugo minuter, och då vi kom fram var det dags att hitta till hotellet. Det gick utan problem och vårat hotellrum var fint.

Vi stannade inte på rummet länge, utan begav oss ganska direkt ut på stan igen. Det var dags för shopping i den enorma Gallerian som låg i anslutning till centralstationen där vi klivit av tåget tidigare. Jag blev chockad över hur fint det var där omkring. Hade tänkt mig Krakow som en grå och tråkig stad, men tji fick jag. Vi yrade omkring i Gallerian ett par timmar, men jag fick inte köpt mer än ett par skor. Kläder och liknande var otroligt billigt, men jag lyckades inte hitta någonting snyggt. Middag käkade vi på en mysig resturang i Gallerian. Pizza och Coca Cola. Gick hem en stund efter middagen, men bestämde oss sedan för att gå ut och upptäcka staden lite. Det var solnedgång, ljummet och så otroligt mysigt ute. Vi begav oss till Gamla Stan som Krakow är känt för, och jag blev återigen väldigt förvänad över hur vacker staden var. Det var stora kyrkor, smala gränder och kvarter, en massa ljus och folk som körde runt turister med häst och vagn. Vi promenerade omkring i flera timmar i allt från små gränder till stora torg och vägar fyllda med uteställen och resturanger. Underbart! När vi för andra gången (efter att ha varit tillbaka på hotellet en liten stund) gav oss ut på stan sent på kvällen lyckades vi gå vilse. Men vad gör det nu i efterhand? Vi fick sett nästan hela staden under vårat letande efter vägen tilbaka till hotellet. (Btw, staden bestod till 90% av nunnor och Coca Cola. Det var Cola överallt och det delades ut gratis på stan. Heaven!)


Vi förstod att 30STM (eller åtminstonde Mr. J) skulle promenerade omrking i Gamla Stan och försökte därför hålla ögonen öppna, men inte såg vi skymten av någon av dem. Känns "lite" jävligt att se att andra stötte på honom där vid samma tidpunkt som vi var ute. Förstår inte hur vi lyckades gå om dem..









Postat av: videoGirl

Låter som en väldigt mysig stad :]

2010-08-25 @ 18:36:57
URL: http://thepainoflove.devote.se
Postat av: Johanna

S¨å skönt att flygningen gick bra!! Du ser, du gör framsteg ;D nä men allvarligt talat, as skönt ju!!

2010-08-28 @ 17:10:27
URL: http://folmer.blogg.se/

Anonyma frågor besvaras till 90% i en kommentar till samma inlägg som frågan ställts.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0