dreams of loneliness like a heartbeat


Jag har alltid tyckt att drömmar är ett otroligt intressant ämne, och sedan vi började läsa om det i psykologin har jag bara blivit mer intresserad. Just nu läser vi bland annat om drömtydning, och ett av ämnena vi diskuterat är återkommande drömmar. Jag har en återkommande dröm jag drömmer minst några gånger i veckan. Den utspelar sig i olika miljöer men det är alltid samma scenario som spelas upp. Jag vill inte gå in på några detaljer, men det slutar alltid på samma sätt - att jag vaknar upp gråtande. Enligt min psykologibok och de stenciler vi jobbat med under lektionerna har återkommande drömmar en speciell innerbörd. Vårat omedvetna vill tala om någonting för oss. Det kan t.ex. vara ett problem i livet som man inte lyckas finna någon lösning på, eller någonting annat som påverkar oss mycket. Vad det är det omedvetna vill tala om för mig i mitt fall, med drömmen jag drömmer, är inte svårt att lista ut. Jag kan tycka att det är lite läskigt att någonting har gått så långt att mitt omedvetna talar om för mig att det är "fel", samtidigt som jag inte kan låta bli att fascineras av det.

En annan återkommande dröm jag har är att jag faller från någonting högt. Antingen hoppar jag självmant, eller så faller jag av annan anledning. Denna dröm betyder vanligtvis (obs: enligt min psykologibok) att man "tappat fotfästet i sin tillvaro, förlorat kontrollen och känner sig hjälplös" samt att man "är rädd att inte kunna klara sig ur någonting". Intressant!

Har ni någon någon dröm ni drömmer ofta, eller någon annan erfarenhet inom drömtydning?

Postat av: Lovisa

Jag drömmer jätteofta (jääätteofta, alltså!) att jag är barfota på asfalt, vid min garageport. Mina fötter rör sig några hus bort. Där finns ett jättestort hus, det är vitt och väldigt ljust. Jag går i flera trappor för att komma till mitt mål. Hela tiden är det bländande vitt och mycket fönstret. Men jag kommer upp till slut. Det är en våning, en stor våning, med endast en stor soffa (ljus, men man kan se den trots att allt annat också är ljust), i den soffan sitter en pojke med blondt hår och framför dom finns en ganska stor TV. Jag lägger mig bredvid pojken med huvudet i hans knä och han börjar genast stryka med handen över mitt hår.



Har drömt detta åtskilliga gånger men aldrig förstått vad det betyder. ):

2010-01-21 @ 08:21:17
Postat av: pauline

fin blgg du har, kolla gärna in min o min kompis o lämna ett spår efter dej <3

2010-01-21 @ 15:44:41
URL: http://pmsb.blogg.se/
Postat av: sara

jag drömmer väldigt ofta typ samma grejer :)

hur går allting annars då? ♥

2010-01-21 @ 18:11:36
URL: http://saraolenius.blogg.se/
Postat av: zara/nä

du borde tillägga att när du faller så hoppar du till i sängen :)

2010-01-21 @ 19:17:16
URL: http://doneisdone.blogg.se/
Postat av: sara

sv: allt går bra :)

2010-01-21 @ 19:37:40
URL: http://saraolenius.blogg.se/
Postat av: zara/nä

haha vet att du inte mena det men tkt du kunde lägga till det som en bonus för dina läsare :)

2010-01-21 @ 19:47:01
URL: http://doneisdone.blogg.se/

Anonyma frågor besvaras till 90% i en kommentar till samma inlägg som frågan ställts.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0